کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ از زمان تولید اولین رایانه قابل حمل جهان در سال 1984 بسیار بالا گرفت. در دهه‌های پس از آن، بخش قابل توجهی از مردم به سمت خرید لپ تاپ به جای کامپیوتر دسکتاپ روی آوردند. چرا که لپ تاپ در واقع یک کامپیوتر سبک‌وزن و قابل حمل است که می‌توان با باتری هم از آن استفاده کرد.

اما مزایای داشتن یک کامپیوتر رومیزی چیست؟ کاربرد یک کامپیوتر ثابت بیشتر است یا یک لپ تاپ قابل حمل؟ بیایید یک بررسی دقیق داشته باشیم تا مشخص شود که برای مصارف مختلف کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

مزایای کامپیوتر در چیست؟

کامپیوتر لازم نیست سبک و نازک باشد، پس به طور بالقوه می‌تواند پردازنده‌های قدرتمندتر و فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشد. همچنین امکانات سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به لپ تاپ ها مانند ارتقا کارت گرافیک به شما ارائه می‌دهد. به هر دو دلیل، رایانه‌های رومیزی معمولا مورد علاقه گیمرهای حرفه‌ای هستند. (گیمر هایی که مدام در حال حرکت نیستند!)

همچنین افرادی مانند ویرایشگرهای عکس و ویدیو، فیلم‌سازان و انیماتورهای سه‌بعدی که با نرم‌افزارهای منابع فشرده کار می‌کنند، رایانه‌های رومیزی را ترجیح می‌دهند.

 

با این حال افراد نامبرده از لپ تاپ هم استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، دسکتاپ‌ها معمولا پورت‌های بیشتری برای اتصال وسایل جانبی دارند. این در حالی است که اخیرا لپ تاپ ها نازک و نازک‌تر می‌شوند و درنتیجه، پورت‌های کمتری دارند. به‌علاوه، یک قانون کلی می‌گوید که کامپیوتر همیشه ارزان‌تر از یک لپ تاپ با مشخصات سخت‌افزاری مشابه خواهد بود.

البته برای خرید مانیتورهای 2K و 4K باید هزینه بیشتری بپردازید. که با قیمت لپ تاپ یکی یا حتی بیشتر می‌شود.

همچنین کامپیوترها کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از افتادن هستند و احتمال گم‌شدن یا دزدیده شدن آن‌ها نیز کمتر است. در نهایت، یک کامپیوتر دسکتاپ معمولا روی میز قرار می‌گیرد که به محیط اداری شبیه‌تر است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا انرژی و تمرکز بیشتری در هنگام دورکاری داشته باشید. اما استفاده از لپ تاپ در خانه منجر به حواس‌پرتی بیشتری می‌شود.

 

مزایای لپ تاپ در چیست؟

یکی از مزایای آشکار استفاده از لپ‌تاپ این است که می‌توانید آن را جابه‌جا کنید. بنابراین چه در خانه، چه در محل کار یا در مسافرت می‌توانید از آن بهره ببرید. افزایش قدرت باتری در لپ تاپ های امروزی به این معنا است که دیگر نیازی نیست نگران نزدیک بودن به پریز برق باشید.

اساسا در هر کجا و هر زمان که دوست دارید، می‌توانید از لپ تاپ خود استفاده کنید. خواه انجام برخی کارها در قطار یا تماشای فیلم در اتاق‌خواب هتل باشد.

بر کسی پوشیده نیست که کاربران رایانه های شخصی به دلیل قابل حمل بودن به لپ تاپ ها به جای دسکتاپ تمایل دارند. لپ تاپ برای محاسبات سبک وزن برای کسانی که باید کار های روزمره انجام بدهند مناسب است. در عصری که ارتباط و ارتباط مستمر اهمیت دارد، لپ‌تاپ‌ها به راحتی در این عرصه طلا می‌گیرند.

همچنین لازم نیست برای اسمبل کردن یک لپ تاپ وقت بگذارید. کافی است بعد از خرید، فقط درب آن را باز کنید و به استفاده از آن بپردازید. بنابراین روشن کردن لپ تاپ معمولا سریع‌تر رخ می‌دهد. همچنین هیچ کابل آزاردهنده‌ای در اطراف لپ تاپ وجود ندارد که سر راه شما قرار بگیرد. زاویه دادن به وب کم لپ تاپ نیز با راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌شود.

بنابراین پاسخ این سوال که کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ برای افرادی که بیشتر در حال حرکت هستند، معمولا دومی خواهد بود.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر اصل «قابلیت تبدیل»

وقتی در هنگام خرید دو دستگاه شبیه به هم تردید دارید، می‌توانید از اصل «قابلیت تبدیل» بهره ببرید. این اصل به شما می‌گوید که کدام دستگاه از دیگری جامع‌تر است و می‌تواند کار آن را هم تا حدود زیادی انجام دهد. بنابراین بین لپ تاپ و کامپیوتر هم باید بررسی کرد که کدام‌ یک جامع‌تر از دیگری است و می‌تواند جای خالی آن را پر کند؟

مطمئنا کامپیوتر را نمی‌توان مانند لپ تاپ استفاده کرد. زیرا حمل آن، وقت‌گیر است و برای کار کردن باید دائما به پریز برق متصل باشد. اما دلیلی وجود ندارد که نتوانید از لپ تاپ خود به عنوان یک رایانه رومیزی استفاده کنید و در واقع، بسیاری افراد نیز همین کار را انجام می‌دهند.

در گذشته می‌توانستید باتری لپ تاپ خود را از آن خارج نمایید و دستگاه را مستقیما به برق متصل کنید. بدین ترتیب لپ تاپ شما به یک دسکتاپ ثابت تبدیل میشد، اما امروزه همانند بسیاری از موبایل ها، دیگر باتری به دست کاربر قابل تعویض نیست.

اگر لپ تاپ شما مدلی است که باتری آن را می‌توانید در بیاورید، یادتان نرود که باتری لپ تاپ را گهگاه درون دستگاه قرار دهید و شارژ کنید تا از کار نیفتد.

در عین‌حال، می‌توانید لپ تاپ خود را به یک مانیتور بزرگ‌تر و خارجی، یک صفحه‌کلید پیشرفته‌تر و یک ماوس مناسب هم متصل کنید. برای این کار باید یک داک لپ تاپ بخرید که برق دستگاه‌ها را تامین نماید و پورت‌های اضافی را برای اتصال دستگاه‌های جانبی فراهم کند.

در این حالت، لپ تاپ شما کار کیس کامپیوتر را انجام خواهد داد، در عین حال قابلیت حمل نیز دارد! برای بسیاری از دانشجویان این یک انتخاب ایده آل است.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر به زبان جدول

 

 

ویژگی های لپ تاپ

 

ویژگی های کامپیوتر

پردازنده های کم مصرف و کم  حرارت                                                                      

پردازنده های قدرتمندتر و فضای    ذخیره‌سازی بیشتر                                           

اکثراً فقط امکان ارتقای Ram و SSD وجود دارد

امکانات ارتقایی بیشتر مثل ارتقای کارت گرافیک

آسیب های ناشی از افتادن یا دزدیدن و...

خطرات کمتری نسبت به لپ تاپ آن را تهدید می‌کند.

امکان جا به جایی بسیار آسان

امکان جا به جایی به نوعی وجود ندارد!

داشتن باتری و امکان کار با اتصال غیر مستقیم

نیاز به اتصال مستقیم به برق هنگام کار

کابل های آزار دهنده در اطراف لپ تاپ نیستند

کامپیوتر برای اتصالات خودش نیاز به کابل و... دارد

مناسب برای افرادی که اکثراً در حال جا به جایی اند.

مناسب برای افرادی که عمداً ساکن خانه هستند.

 

ارزش کامپیوتر بیشتر است یا لپ تاپ؟

 

مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر – ارزش خرید کدام بیشتر است؟

در واقع انتظارات شما از لپ تاپ یا کامپیوتر است که ارزش خرید را مشخص می‌کند. مثلا کاربری که از رایانه خود استفاده چندان زیادی ندارد، مطمئنا می‌تواند یک لپ تاپ اقتصادی را با قیمتی مقرون به صرفه تر نسبت به کامپیوتر خریداری کند.

برای استفاده دانشجویی لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر؟

یکی از سوالات رایج دانشجویان این است که کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ. دانشجویان از آن دسته افرادی هستند که معمولا در همه‌جا به رایانه خود نیاز دارند. آن‌ها شب‌ها در خانه یا خوابگاه از رایانه خود برای انجام تکالیف، تحقیق و کارهای دیگر استفاده می‌کنند. روزها و در محیط دانشگاه نیز برای ارائه کنفرانس، در کتابخانه و محیط‌های دیگر به رایانه خود نیاز دارند.

بنابراین خرید یک لپ تاپ توسط دانشجویان می‌تواند توجیه بیشتری داشته باشد. همچنین دانشجویی که در خوابگاه زندگی می‌کند، به دلیل کمبود فضا و دیگر دلایل نمی‌تواند یک کامپیوتر رومیزی بخرد. پس خرید یک لپ تاپ که همه‌جا همراه دانشجو باشد، بسیار عاقلانه‌تر خواهد بود

در عین حال، دانشجویان برخی از رشته‌ها نظیر مهندسی، طراحی و انیمیشن برای انجام پروژه‌های خود به پردازنده و کارت گرافیک قوی نیاز دارند.

چنین افرادی باید یک کامپیوتر یا یک لپ تاپ با سخت‌افزارهای قوی (لپ تاپ گیمینگ) بخرند. اگر بودجه برای شما مطرح نباشد، خرید یک لپ تاپ رده‌بالا بسیار کاربردی‌تر خواهد بود. اما اگر با کمبود بودجه مواجه باشید، بستن یک کامپیوتر قوی برای شما اقتصادی‌تر است.

پس برای استفاده دانشجویی لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر؟ پاسخ پیشنهادی ما برای دانشجویان، یک لپ تاپ است.

 

برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

هر برنامه‌نویسی که می‌خواهد یک کامپیوتر جدید بخرد از خود می‌پرسد: برای برنامه نویسی، کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟ حقیقت این است که رایانه‌های رومیزی معمولا نسبت به قیمت خود عملکرد بهتری در مقایسه با لپ تاپ ها ارائه می‌دهند؛ اما قابلیت حمل و نقل لپ تاپ ها را ندارند

 

اگر شما یک برنامه‌نویس هستید، بهتر است یک لپ تاپ بخرید، زیرا قابلیت جابه‌جایی را به شما خواهد داد.

  • اما همه مثل هم نیستند و هر کسی سبک زندگی و برنامه کاری متفاوتی دارد. پس اگر به رایانه قابل حمل نیاز ندارید، چرا باید لپ تاپی بخرید که قیمت آن بیشتر از کامپیوتری با کارایی یکسان باشد؟
  • قبل از خرید، از خود بپرسید، قرار است از رایانه خودتان در کجاها استفاده کنید؟
  • آیا از رایانه فقط برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید یا می‌خواهید مثلا با آن بازی هم انجام دهید؟
  • آن را زیاد جابه‌جا می‌کنید یا قرار است همیشه روی میز باشد؟ آیا شما تنها فردی هستید که از آن کامپیوتر استفاده خواهید کرد؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند در انتخاب بین کامپیوتر یا لپ تاپ مفید باشد. تصمیم نهایی باید صرفا بر اساس نیازهای خود شما گرفته شود، نه به این دلیل که مثلا دوست برنامه‌نویس شما کامپیوتر رومیزی دارد.

 

برای کار گرافیک لپ تاپ یا کامپیوتر؟

سوال اساسی طراحان این است که برای کار گرافیک لپ تاپ یا کامپیوتر؟ کدام‌یک بهتر است؟ پاسخ بستگی به این دارد که چه نوع کار گرافیکی، چقدر و در کجا انجام می‌دهید. زیرا پیدا کردن دستگاه و تنظیمات مناسب برای طراحی آرم و گرافیک، طراحی UI/UX یا رندر کار و فیلم سه‌بعدی ضروری است.

در دنیای ایده‌آل، مطمئنا راحت‌ترین کار این است که هر دو را خریداری کنید. زیرا انعطاف‌پذیری بالایی برای کار در خانه، اداره و سایر مکان‌ها به شما ارائه می‌دهد. یک دسکتاپ برای دفتر یا خانه و یک لپ تاپ که می‌توانید هنگام سفر، ملاقات با مشتریان یا در هنگام استراحت پس از یک روز کاری و وبگردی روی کاناپه از آن استفاده کنید.

 

لپ تاپ ایسوس زنبوک Due یکی از بهترین لپ تاپ ها برای گرافیست ها با دو صفحه نمایش!

 

اما سوالی که سال‌ها مورد بحث قرار گرفته، این است که برای طراحان گرافیک و به طور کلی کارهای طراحی، کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟ پاسخ به این سوال مطمئنا به قدرت دستگاه برمی‌گردد. اما به طور کلی داشتن یک کامپیوتر برای کارهای گرافیکی ضروری است.

چرا که یک کامپیوتر با توان بالای پردازشی خود می‌تواند کارهای گرافیکی را راحت‌تر انجام دهد. همچنین بزرگ‌تر بودن نمایشگر کامپیوتر و وضوح بیشتر آن به سهولت طراحی گرافیکی شما کمک خواهد کرد.

با این حال افراد زیادی هستند که لپ تاپ را انتخاب می‌کنند.

 

خرید لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

 

جنگ همیشگی بین لپ تاپ ها و کامپیوترها نشان می‌دهد که انتخاب بین آن‌ها کار ساده‌ای نیست. چرا که وقتی صحبت مقایسه به میان می‌آید، از برخی جنبه‌ها، یکی همیشه بهتر از دیگری خواهد بود. در حالی که رایانه‌های رومیزی معمولا قدرتمندتر از لپ تاپ ها هستند، اما این یک اصل کلی نیست.

 

Laptop Vs Desktop - لپ تاپ یا دسکتاپ؟مسئله این است!

Laptop Vs Desktop – لپ تاپ یا دسکتاپ؟ مسئله این است!

مهم‌ترین موضوع در خرید لپ تاپ یا کامپیوتر به نوع کاربری خود شما برمی‌گردد. اگر همیشه در حال حرکت هستید و در مکان‌های مختلف به رایانه نیاز دارید، مطمئنا باید یک لپ تاپ بخرید. اما اگر در یک مکان ثابت مانند خانه یا محل کار از رایانه استفاده می‌کنید، مطمئنا خرید یک کامپیوتر منطقی‌تر خواهد بود.

بنابراین به سوال خرید لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر نمی‌توان یک پاسخ قطعی داد. کاربرانی که نیازهای معمولی‌تری مانند وبگردی یا تماشای فیلم و عکس دارند، معمولا لپ تاپ می‌خرند. اما گیمرهای حرفه‌ای و افرادی که با نرم‌افزارهای سنگین و پرحجم سروکار دارند، معمولا خریدار کامپیوتر هستند.

اما این موضوع هم یک قاعده کلی نیست، زیرا امروزه لپ تاپ هایی تولید می‌شوند که از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند هستند. بنابراین می‌توان برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین از آن‌ها بهره برد.

جمع‌بندی

 
کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟
لپ تاپ ها برای کاربران در حال حرکت مناسب‌تر هستند. اما کامپیوترها برای پردازش‌های قدرتمند ایده‌آل خواهند بود. با این حال نیاز شما تعیین کننده انتخاب نهایی شماست.
آیا لپ تاپ بیشتر از کامپیوتر عمر می کند ؟
خیر کامپیوترهای رومیزی معمولا بیشتر از لپ تاپ ها عمر می‌کنند. طول عمر یک لپ تاپ به طور کلی حدود سه تا پنج سال و کامپیوتر رومیزی حدود پنج تا هشت سال است. با این حال نحوه نگهداری شما در طول عمر یک لپ تاپ تاثیر بسیاری دارد.
آیا یک لپ تاپ تمام کارهای یک کامپیوتر انجام می دهد ؟
بله لپ تاپ های مدرن تقریبا به اندازه رایانه‌های رومیزی قدرتمند هستند. آن‌ها با همان مقدار رم، پردازنده‌های مشابه و همچنین با کارت‌های گرافیکی مجزا عرضه می‌شوند.

برای مصارف مختلف کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

پاسخ به این سوال حتمی نیست و به شرایط گوناگون بستگی دارد. هر دستگاه می‌تواند یک سری از کارها را بهتر از دیگری انجام دهد. اما مهم‌ترین وجه تمایز کامپیوتر و لپ تاپ، به قابلیت حمل برمی‌گردد. امیدواریم خواندن این مطلب در کاستن از ابهامات شما مفید بوده باشد.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش